Procesy logistyczne powinny być wcześniej przemyślane oraz zaplanowane. Zaplanowany proces logistyczny jest bardziej efektywny.
Kształtowanie zapasów i transport
Istotnymi elementami podczas planowania procesów logistycznych są transport oraz kształtowanie poziomu i struktury zapasów. Podczas rozważań na temat transportu warto zastanowić się nad wyborem konkretnego rodzaju transportu oraz poziomu, na jakim jest on realizowany. Następnie należy określić adekwatne sieci przewozu oraz sporządzić harmonogram obejmujący ruch pojazdów. Należy dokonać wyboru odpowiedniego sprzęty transportowego. Natomiast kształtowanie poziomu i struktury zapasów obejmuje określenie polityki produktów takich jak towary, materiału i surowce. W jego skład wchodzą także takie elementy jak określanie prognoz sprzedażowych oraz struktur magazynowych. Powinny być także wskazane rozmiary oraz lokalizacje poszczególnych magazynów. Warto inwestować w to, aby spedycja krajowa była dobrze zorganizowana.
Magazynowanie i obsługa klienta
Kolejnymi istotnymi elementami podczas planowania procesów logistycznych są magazynowanie oraz logistyczna obsługa klienta. Logistyczna obsługa klienta obejmuje przede wszystkim takie aspekty jak uzgadnianie potrzeb posiadanych przez klientów, reagowanie na informacje uzyskiwane od klientów, które są związane z poziomem obsługi, a także określanie poziomu, na jakim wykonywana jest obsługa klienta. Natomiast magazynowanie obejmuje przede wszystkim przyjmowanie, kompletowanie oraz wydawanie różnego rodzaju produktów.